יום ראשון, 18 ביולי 2010

מסקנות דו"ח ה OECD ומערכת החינוך בישראל

במאמר בעיתון גלובס ניתקלתי  בדו"ח של ארגון המדינות המפותחות. המאמר מציג אותנו באור לא כ"כ חיובי בתחום החינוך ולהלן מספר מסקנות שמציג הדו"ח:
  • תלמידי ישראל ממשיכים ללמוד בכיתות הצפופות בעולם - בחינוך היסודי לומדים 27.6 תלמידים בכיתה בישראל לעומת ממוצע של 21.4 תלמידים בכיתה במדינות ה-OECD. בחטיבת הביניים המצב קשה עוד יותר - 32.7 תלמידים בכיתה בישראל לעומת 23.9 תלמידים בכיתה במדינות ה-OECD. למעשה, על פי הדו"ח, ישראל ניצבת במקום השלישי במדד הצפיפות - אחרי קוריאה ויפן.

  •  ההשקעה פר תלמיד נמוכה מאוד: 4,923 דולר לתלמיד ביסודי בישראל לעומת 6,437 דולר ב-OECD ו-5,858 דולר לתלמיד בעל-יסודי בישראל לעומת 8,006 דולר ב-OECD.
  • שכר המורים בישראל ב-2007 - טרום רפורמת "אופק חדש", נותר בפער רציני מזה שבשאר מדינות ה-OECD והוא ניצב בתחתית הדירוג העולמי. שכר המורה אחרי 15 שנות ותק יחסית לתמ"ג לנפש עומד על 62% בכל הרמות - מחצית מיחס השכר במדינות ה-OECD. גם מבחינת נתונים כספיים ניכר הפער. השכר השנתי למורה מתחיל בחינוך היסודי בישראל אמנם עלה ב-2007 לעומת השנה שקדמה לה - מ-13,257 דולר ל-14,099 דולר (עלייה של 5%) אך גם במדינות ה-OECD נרשמה עלייה בשכר מ-27,828 דולר ב-2006 ל-28,687 דולר ב-2007 (עלייה של 3%).
  •  אחוז בעלי ההשכלה הגבוהה (שלישונית) בישראל. על פי הנתונים, ב-2007 44% מגילאי 25-64 היו בעלי השכלה גבוהה לעומת ממוצע של 28% במדינות ה-OECD. עם זאת, בישראל נרשמה אחוז נמוך יותר של בעלי השכלה תיכונית (36%) לעומת 44% ב-OECD. עוד עולה מהדו"ח כי רוב בעלי ההשכלה הגבוהה (28%) הם בוגרי מסלולים אקדמיים לעומת בוגרי מסלולים מקצועיים (13%) - זאת, בדומה לתמונה המצטיירת בשאר מדינות ההשוואה.-וזה נתון דווקא די משמח!!
 פרופ' מיכל בלר, מנכ"לית ראמ"ה (רשות ארצית למדידה והערכה) אמרה היום במסיבת עיתונאים : "אני מקווה ומצפה שחלק מהפרמטרים השליליים שכר מורים, למשל - שהוצגו בדו"ח ישתפרו בדו"ח הבא, שיכלול כבר את כניסתה של רפורמת "אופק חדש"
גם שר החינוך , מר גדעון סער, התייחס לדברים ואמר שהנתונים מחייבים אסטרטגיה לאומית של השקעה בחינוך,לגבי שכר המורים ושעות הלימוד הוא טוען שחלק מכך השתנה ברפורמת "אופק חדש" ועדיין יש להמשיך ,לשפר ולהשקיע על מנת להתחרות באחרים.
עוד אמר שהחשיבות היא לשים דגש על המסקנות הנובעות מן הנתונים הסטטיסטיים!


אז יתכן, שעוד ימים טובים נכונו למורים בישראל.ותחזור עטרה ליושנה!!

תגובה 1:

מיכל שפיז אמר/ה...

שלומית שלום,
גם אני כמו פרופ' מיכל בלר, מקווה ששכר המורים אכן יעלה, אני חושבת שחלק נכבד ממעמדו של המורה בישראל נמצא בשפל בעיקר בגלל שכרו הנמוך. אין זה פלא שמוחות טובים, לא פונים לתחום ההוראה עקב השכר הזעום. כולי תקווה כי אכן ישכילו להבין שמקצוע ההוראה הינו קשה ותנאי העבודה שלנו קשים לא פחות.
ממני,
מיכל