יום שלישי, 1 ביוני 2010

הרצאתו של דר' אלון הסגל בירושלים

ד"ר אלון הסגל, מרצה, חוקר ומומחה בתחום שיטות ניהולE-Business, ניהול ידע, הטמעת ותפעול שיטות, טכנולוגיות ורשתות חברתיות של הדור השני והשלישי -הגיע להרצות לרכזי תיקשוב בירושלים.
הוא הזכיר בהרצאתו מספר נושאים:
הטוויטר- מהו הטוויטר?
כפי שהזכרנו בלימודי הטכנולוגיה שלנו, טוויטר הוא שירות מיקרובלוגינג, כלומר זהו אתר שמאפשר לאנשים לכתוב על כל נושא שיעלה על דעתם במגבלות של 140 אותיות וסימנים.
כיצד ניתן לקבץ נתונים בעזרתו? כיצד ניתן לרתום אותו לשרות ההוראה?
הרי גם היום מאחרי גבו של המורה תלמידים שולחים פתקים או יותר נכון שולחים הודעות sms . אז מדוע לא לעשות זאת חוקי בעקבות השיעור... בנושא השיעור...ואז נוצרת אינטראקציה מסוג שונה.
המורה נחשף לתובנות של התלמידים- חשיבה מסוג חדש.
הייתי אומרת בזהירות, שנושא זה עדיין יומרני, חדשני ואינו מפותח דיו במיוחד בירושלים ובחברה הירושלמית המאופיינת בשמרנות...
הוא הזכיר בהרצאתו שעולם הערכים ברשת מתבסס על: סלבריטאות, חכמת המונים וריטינג. כיצד אנו כמורים נוכל להתמודד עם ערכים אלו ולהסב אותם לערכים האמיתיים ?
שאלות רבות ותשובות אין, מבחן המציאות יוכיח.

בסיכום דבריו אמר, שבהוראה יש צורך בתפיסה פדגוגית חדשה, בזאת הוא מצטרף בודאי לדעתו של פרופסור גבי סלומון.
עלינו כמורים, להבין את מקומנו כסמכות אלטרנטיבית ולא כמקור הסמכות וכתוצאה מכך התהליך והפתרונות יהיו שונים!
איננו מסתמכים על ספר לימוד אחד בלבד ושיטת לימוד אחת אלא, כמורה מרובה אינטלגנציות נשתמש במספר ספרים כדי להביע דיעה.
המורה בעידן המחשבים והטכנולוגיה מגיע ממעמד שונה,  של מתן לגיטימציה לחשיבה עצמאית והנחיה ולא כמעביר מידע!

5 תגובות:

vanola1 אמר/ה...

שלומית היקרה ו..כולם.
רצוני להתייחס לאמירה הכמעט אחרונה שלך "המורה בעידן הטכנולוגיה והמחשבים". נכון הוא שהטכנולוגיה משנה, אך היא אינה משנה את מעמדו של המורה מעצם התפתחותה אלא בגללל השינוי החברתי הלא-הפיך שנוצר. הטכנולוגיה משנה את היכולת שלנו להתייחס לגלובליזציה כל כפר קטן, התקשורת כבר אינה רק עם מספר מועט של אנשים, זמן התגובה משתנה, זמן התפוגה משתנה [דקה אחרי שתסיימו לקרא תגובה זו כבר תהיו תעסקו במשהו אחר לגמרי] והכל בזכות הטכנולוגיה אבל משפיע על כל דקה של חיינו. המורה לא צריך להתמודד עם טכנולוגיה חדשה אלא עם תרבות שונה, סביבת עבודה משתנה, ואלו משפיעים , כפי שכתבת, על מעמדו וייחודו של המורה, ומי כמוני מסכים [אבל את תקצרת את דברי יותר טוב מהמקור וזו לא רק מחמאה אלא אמירה חשובה וטובה על יכולותיך כמורה בעידן המדיה החברתית והטכנולוגיה הדיגיטאלית].

שלומית רדניק אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
שלומית רדניק אמר/ה...

דר' אלון הסגל,
אני מודה לך על תגובתך!
אכן השכלת להגדיר את המורה כמלמד בתרבות שונה (כמובן כתוצאה מן הטכנולוגיה המתחדשת)
תרבות חברתית חדשה המחייבת קודים והתייחסות אחרת.
מורה שישכיל להשתנות ולהתאים את עצמו לסביבה כזו יצליח להשתלב , לזרום ולהנחות את תלמידיו לתהליכים, מיומנויות ודרכים חדשות.מי יתן ונצליח בכך!

מיכל שפיז אמר/ה...

שלומית יקרה,
קראתי את הפוסט בעיון רב, אני מתחברת מאוד לדבריו של אלון הסגל וחושבת כי עלינו המורים להיות פתוחים לשינויים כדי שנהיה רלוונטים לתלמידינו. כל זאת כמובן עם קביעת קווים אדומים מראש.
חברה שמרנית היא חברה שלא פתוחה לשינויים, הקידמה והשינויים הטכנולוגיים שטמונים בחובה מתחוללים בקצב מהיר ...

איריס חרודי אמר/ה...

שלום שלומית,

אני מסכימה איתך מאוד, כי יש לשנות את התפיסה הפדגוגית, וכפי שטוען דר' אלון הסגל - להתאים את סביבת העבודה שלנו כמורים לסביבה יותר ידידותית וקרובה לעולמו של הלומד על מנת לשמור על מעמדינו בעיני הלומדים.