יום שבת, 3 באפריל 2010

פרופסור גבי סלומון


כולנו זוכרים את הכתבה הסנסציונית של גבי סלומון,מומחה בינלאומי לתחום התקשוב בחינוך וחתן פרס ישראל בחקר החינוך, בכתבה טען סלומון בכותרת מודגשת שהמחשבים אינם תורמים ללמידה, אך כבר אז הסבירה לנו דר' שרה שדה ,מורתנו האהובה לקורס " טכנולוגיות ידע כסוכני שינוי בחינוך" ותלמידתו לשעבר, שהמדובר בסערה בכוס מים.
ובעצם גבי סלומון היה ונשאר באותן דיעות,שאכן הטכנולוגיה לכשעצמה אינה תורמת אם לא נעשה קודם שינוי מהותי ונשתמש בה באופן מושכל על פי שיטות הוראה חדשניות וקונסטרוקטיביות .
לצורך כך חרשנו בקורס את ספרו של גבי סלומון "טכנולוגיה וחינוך בעידן המדע" ובדקנו מיהו אותו "הבוגר המיוחל" ומהם "עשר סביבות הלמידה" ?
והנה , אותו גבי סלומון מרחיב ומסביר את דבריו בעיתון "שיעור חופשי" האחרון (חבל שלא יצא שוב, בכותרת מרעישה בכלי התקשורת)
ואני מצטטת מדבריו בכתבה:
"סביבת לימודים מודרנית" משתמשת בטכנולוגיה ליצירת הבנה מעמיקה יותר, לישום של ידע,לפתרון בעיות מן החיים ולשיפור כישורים ויכולות ,כמו יכולת עבודה בצוות או התמודדות עם בעיה מורכבת. לפדגוגיה זאת אנחנו קוראים פדגוגיה קונסטרוקטיבית,שאינה מתמודדת רק עם "חידות" שהמורה שואלת,והיא מראש יודעת את התשובות עליהן,אלא עם בעיות בין תחומיות,שלצורך פתרונן יש לגייס ידע וליישם אותו.פדגוגיה כזאת אפשר ליישם בכל גיל,ובכל תחום...יש הכרח-מסיבות רבות- להשתמש בטכנולוגיה המודרנית בחינוך, השאלה איננה אם כן או לא להשתמש, אלא איך להשתמש בה. כדי שהטכנולוגיה אכן תתרום את תרומתה הייחודית והמשמעותית צריכים לאפשר לה לתמוך בפדגוגיה מתאימה-פדגוגיה של חקר ופתרון בעיות, של עבודות צוות ועיסוק בפתרון בעיות בין תחומיות מן החיים. כל עודהטכנולוגיה רק באה לשפר השגת מטרות ותיקות...שלשמן אין לה תרומה יחודית, השימוש בה כמעט שאינו מעלה ואינו מוריד.
מילים כדורבנות!
לנוחיותכם לצורך המשך קריאת הכתבה , סרקתי אותה למענכם.(לחצו על התמונה והיא תורחב) 

תגובה 1:

מיכל שפיז אמר/ה...

שלום שלומית,
אם הבנתי נכון את כתבתו של גבי סלומוןבמשפט אחד, פדגוגיה המשלבת מחשב בחינוך תלויה במורה, בהכשרתו ובניסיונו בתקשוב.
מניסיוני בהוראה בכלל ובשילוב המחשב בפרט, ראיתי לא אחת את עמיתותיי מעדיפות להמשיך וללמד בגישה המסורתית (שאין לזלזל בגישה זו כלל וכלל)מבלי לשלב את הטכנולוגיה המהווה עליהם לעיתים איום ואף נטל.
לדעתי, יש להשקיע במורים ולהכשירם לכך ואז פני הדברים יראו אחרת כמו שלמדנו מסולומון: שהטכנולוגיה תכשכש בזנבה של הפדגוגיה ולא ההיפך.