יום שני, 24 בינואר 2011

הבלוג הלימודי החינוכי

 בשל היות הבלוג כלי עוצמתי, כדאי שנשתמש ביתרונותיו לתהליך הלמידה.עוצמת הכלי יכולה לבוא לידי ביטוי בתחומים הבאים:
א. מקצועיות המורה-
1. ביצירת עניין מקצועי בקרב מורים למדעים בפרט ולמורים בכלל, בנסיון ליצירת עומק ופרספקטיבה בעדכון המקצועי.
2. ברצון לשתף מידע עם עמיתים,להתלבט ולהתפתח.
3. כמקור קל להפיץ מידע, לפרסם עשיות,לעדכון בחידושים ולקיים למידה שיתופית מפרה ומאתגרת.
4. הבלוגר- מנהל הבלוג ,הוא האחראי המלא לתוכן ולעיצוב. (במקרה זה אנו כמורים הכותבים, העורכים והמעצבים של הבלוג. אחראים על כל מה שנכתב בו).
5. בהפעלת תלמידים בכיתה המורה אינו צריך לראות בבלוגים כלי עבודה טכניים אלא סביבה להעצמת התלמיד, להתפתחותו האינטלקטואלית המחייבת קריאה, כתיבה, רפלקציה וחשיבה.
ב. מעורבות התלמיד מבחינה חברתית ולימודית-
1. הבלוג מציע לתלמיד סביבה לכתיבה אישית בה הוא יכול לבטא את עצמו ולהשמיע את קולו.
2. הבלוג מהווה הזמנה למעורבות גדולה יותר של הלומד בתהליכי הלמידה. מודל הלמידה המסורתית בה מהווה התלמיד "צרכן" המידע המצוי בחומרי הלימוד או אצל המורה, מוחלף לפחות חלקית במודל של למידה שיתופית,בה מהווה תרומתו האישית של התלמיד חלק מתהליך הלמידה.
3. הבלוג מאפשר קהילתיות דהיינו, סביבה של כותבים, קוראים ומגיבים.
שילוב בלוג בלמידה מאפשר למידה שיתופית - פתיחת ערוצי תקשורת אלטרנטיביים בין מורה למורה ובין המורה לתלמידים ומאפשר הן מונולוג והן דיאלוג.
4. הבלוג הופך את התלמיד מפסיבי לאקטיבי בפעילותו.(Forster&Tam,2004)
כאשר הכתיבה אינה רק עבור המורה אלא פתוחה לכלל,הכותבים לוקחים אחריות רבה יותר לכתיבתם היות והם רואים בכתיבה גם פעילות חברתית.(Isaacs&Jackson, 2001).
ג. תחום התוכן הנלמד-
1. הבלוג מציע מיידיות, הוא זמין לקוראים עם סיום כתיבתו והפצתו לכלל הציבור. החומר שנכתב חשוף להערות ולביקורת.
2. הבלוגים הם כרונולוגיים ,כלומר החומר העדכני יותר ייצפה ראשון. הידע הנצבר בבלוג נשמר לאורך זמן וניתן לחזור אליו בכל זמן שנרצה.
לאחר שהשתכנעתי אכן, שהבלוג תורם ללמידה , ניסיתי לפתוח בלוג לתלמידי ביה"ס שבו אני מלמדת. הנושא אינו פשוט כלל ועיקר, לחלק מן התלמידים אין כלל דוא"ל ולחלקם יש דוא"ל אך אין בגוגל.
ועלי כמורה להדריך אותם ראשית בנבכי הדוא"ל: איך לשלוח הודעה, כיצד לצרף קובץ, כיצד לשמור אנשי קשר, תיקיות ורק לאחר מכן הם מתחילים לעקוב אחר בלוג הלמידה: " בלוג למידה לתלמידי בי"ס קיבוץ ראשית"
הבלוג עוסק בנושאים של איכות הסביבה, וכפי שתוכלו להתרשם הנושא המזמן הוא טו' בשבט והשריפה ביערות הכרמל.
יתרונותיו של בלוג יחודי זה הם פדגוגיים וטכנולוגיים כאחד.
מהפן הפדגוגי: התלמידים יהיו ערים לנושא של שמירת איכות הסביבה ומה מתאים מכך שהם מתחילים מהסביבה הקרובה: לחבב על התלמידים את סביבת ביה"ס?
שמירה על העצים, הכרות עם העצים, זהותם ,סיפורים ואגדות אודותם.
ומהפן הטכנולוגי: עבודה עם כלים טכנולוגיים חדשנים ושיתופיים: כתיבה בבלוג, תיעוד ושקיפות של עבודות,אינטראקציה הדדית: כתיבת תגובה בבלוג, התייחסות לדברי האחר ועוד.
להתרשמות ראשונית אני מזמינה אתכם לצפות בבלוג:


אין ספק שזוהי רק התחלה ואם אכן הישגתי את מטרותי ? ימים יגידו!!






אין תגובות: