יום רביעי, 1 בדצמבר 2010

העברה בחינוך

בקורס "אסטרטגיות מתקדמות להוראה ולמידה" שמעבירה דר' נטע נוצר נתבקשנו לסכם ולהגדיר את משמעות המושג "העברה בחינוך"
ההעברה כפי שסובר קניאל מכילה למעשה שלושה שלבים:


שלב ראשון: רכישה בה הלומד מבצע משימה על פי האימון והתרגול.
שלב שני: ביצוע ההתנהגות שנרכשה ללא אימון ותרגול וללא עזרה!
שלב שלישי: שמירת הרכישה בזיכרון זמן רב לאחר האימון.(קניאל 2001)

ישנה העברה חיובית – כאשר הלמידה בהקשר אחד משפרת את הלמידה בהקשר הקודם .

והעברה שלילית- כאשר למידה בהקשר מערערת את הנלמד קודם לכן.למעשה העברה של למידה בהקשר אחד מסייעת ללמידה בהקשר נוסף. לדוגמא: למידה לנהיגה במכונית תסייע ללמידה מהירה יותר בנהיגה על משאית. (Perkins, D.1992)

גבי סלומון בספרו, הגיע למסקנה כי השפעת הלמידה על התלמידים אינה מגיעה מן המחשב עצמו אלא הסביבה הלימודית הכוללת: מורים, פעילויות, יחסים בין תלמידים בינם לבין עצמם ובין המורה, התכנים.

בהתאם לתיאוריה זו מתאר גבי סלומון בספרו "טכנולוגיה וחינוך בעידן המדע" כיצד יש לעצב סביבות למידה קונסטרוקטיביות המבוססות על בעיות מהחיים!

בשנות התשעים פיתחו גבי סלומון ותמי אלמוג את פרויקט סל"ע בכמה בתי ספר.

לדעתו של סלומון כדי ליישם סוג הוראה זו יש לשנות את פעולת ביה"ס ואת תפיסתם של המורים . המחשוב אם כן, כפי שסבר כבר אז פרופ' גבי סלומון חייב לבוא יחד עם מהפך פדגוגי רציני.

את ההעברה קיים פרופ' גבי סלומון בהעבירו תכנים לימודיים דרך המחשב וקיים אותם הלכה למעשה בסוגיות מן החיים.(סלומון 2000)

       דוגמא מתחום הוראתי כמורת תקשוב: כאשר אני מלמדת כלי טכנולוגי מסוים, לצורך הדוגמא נבחר בתוכנת
ה -PowerPoint  , התלמידים לומדים את הכלי על בוריו כולל הנפשה ומעבר בין שקפים ועוד ולאחר מכן מיישמים את הכלי במקצועות שונים: מדעים-סקירת מערכת מסויימת בגוף האדם לדוגמא "מערכת הדם" כאשר בכל שקף הם מציגים תת נושא אחר מתוך הנושא הכללי: תפקידים, מבנה, איור אופן הפעולה ועוד. גיאוגרפיה: תסקיר על מדינות שונות : מפה ופני הארץ, תושבים, כלכלה, מקורות כלכלה ופרנסה, תרבות ומשאבי טבע.תנ"ך: סקירת דמות או סיפור תנכ"י בשקפים ועוד. הם ממשיכים ליישם את הכלי גם במחצית הבאה בתחומים שונים ואף בשנים הבאות.

תגובה 1:

ori maish אמר/ה...

שלומית נהנתי לקרוא אתת הפוסט שלך שמסביר בצורה נפלאה את העברה בלמידה..
אורי