יום ראשון, 12 בדצמבר 2010

אנדרוגוגיה

מה משמעות המושג "אנדרוגוגיה" ? נחשפתי למושג זה בעבר, אך מה פרושו המדוייק ומה מגלם בתוכו, בררתי לעצמי היטב בשיעורה האחרון של דר' נטע נוצר בקורס: "אסטרטגיות מתקדמות בלמידה והוראה"
אלכסנדר קאפ (Alexander Kapp) הוא שטבע לראשונה את שם התיאוריה, בשנת 1833; מלקולם נואלס פרסמהּ ברבים. למען האמת שמו של נואלס מתקשר כל כך לאנדרגוגיה, עד שרבים מאמינים כי הוא האדם שהמציא את המושג.אנדרוגוגיה פרושה ביוונית עתיקה: אנדרו= גבר, גוגיה= תורה. כלומר: תורת המבוגר.למעשה הגדרותיו של מושג זה הינן תרבותיות.
אנדרגוגיה היא "האמנות והמדע של העזרה למבוגרים ללמוד". בהשוואה לפדגוגיה שהיא "האמנות והמדע של ההוראה לילדים".
לדוגמא בארה"ב גיל המבוגר שבו הוא לוקח אחריות ע מעשיו הינו גיל 21 ואילו בישראל 18- בגיל זה האדם יכול לקחת על עצמו אחריות משפטית, מתייצב לצבא, הזכות לבחור ועוד.בדורות האחרונים החלו יותר להתעסק בשאלה : כיצד לומד המבוגר? יתכן שהשאלה נובעת מכך שיותר ויותר אנשים מבוגרים נוטלים חלק בלמידה.
מאפייני האדם המבוגר בלימוד:
הכוונה עצמית של הלומד.
מצפה לכיבוד עצמאותו ודעותיו.
סיפוק גבוה בהשוואה לאדם הצעיר.
מאמץ לחזור ללמידה בגיל המבוגר.
אקלים מתאים ללמידה (פיסי, חברתי, פסיכולוגי) חופש ביטוי ללא חשש מעונש.
האם אתם מזהים מאפיינים אלו אצלכם?
הגדרת הצרכים ע"י הלומד מעלה מוטיבציה.
מתכנן ומקבל החלטה משותפת עם המורה – תורם ליישום.
כיום, יש מאפיינים מאד דומים בין למידת מבוגרים ללמידת ילדים מאחר שהתבגרות הילדים נעשתה מוקדמת יותר . כמורים אנחנו מתכננים ומקבלים החלטות עם תלמידנו הקטנים. דוגמא תכנון מסיבות, קבלת דעתם בדרך הנוחה והמועדפת עליהם ללמידה, התייחסות לדעת הרב ועוד.ואם נתחשב במסקנות החוקרים ונתחשב באנדרוגוגיה כתחום שיש לתת עליו את הדעת בדרכים מתאימותובשונה מלימוד הילדים = פדגוגיה, יתכן שננמצא דרך חדשה לקידום ההוראה והמורים ושיפור הישגיהם הלימודיים והערכיים של התלמידים




תגובה 1:

מיכל שפיז אמר/ה...

שלומית היקרה,
אכן חשוב לתת מקום והתייחסות לצורך ולרצון של התלמיד בתכנון תכני הלמידה. בתחילת השנה, לפני שהתחלתי ליישם את תוכנית הלימודים בנושא תקשוב ולמידה בכיתה, שאלתי את התלמידים אלו נושאים ברצונם ללמוד בשיעוריי, הילדים שלחו את תשובותיהם במייל ובחלק מהנושאים שעלו, גם אם לא היו מתוכננים כנושא למידה שנתי, התחשבתי בדעתם של תלמידיי ונתתי לכך ביטוי ושילבתי אותם בחלק מהשיעורים.
בברכה, מיכל