יום ראשון, 14 בנובמבר 2010

תאוריות למידה

אחד הקורסים בסימסטר זה הינו: איסטרטגיות מתקדמות ללמידה המעבר ע"י דר' נטע נוצר.
בהרצאה האחרונה עסקנו בתאוריות שונות כדי להקיש מהן את השפעתן על הלמידה:
א. תאורית הגשטלט
תאוריה שצמחה בגרמניה והסוברת שאדם מתקדם ע"י מבנים חשיבתיים שלמים - המכלול ולתוכו הוא מכניס את הפרטים. כלומר הבנת השלם תורמת לפתרון בעיות. 

ב. הגישה הפסיכואנליטית
יוצרה של גישה זו הוא זיגמוינד פרויד . גישה זו דוגלת בניתוח האישיות כשיטת טיפול.
פרויד מדבר על התת מודע כגורם למידה והדבר מתבטא בחלומות ,אסוציאציות, פליטות פה ועוד.
מזמנו של פרויד תיאוריות הלמידה השתנו והחלו להתייחס גם לתהליכים הנפשיים של האדם ולא רק לצד הביאולוגי שלו.

ג. ביהביוריזם- הגישה ההתנהגותית.
מתמקדת בחקר התנהגותו של האדם ומבוססת על הגישה שההתנהגות היא תוצאת התניה וחיזוק מצד הסביבה. חלוצי שיטה זו הם: פבלוב-רוסיה ווטסון- ארה"ב.
גישה זו מתייחסת להתניות: אופראנטית וקלאסית.
ההתניה הקלאסית:
כל גירוי גורר תגובה. (עפ"י הניסויים שערך פבלוב בכלבים) ההתניה הקלאסית מלמדת את בעל החיים לקשר בין האוכל לפעמון ובעקבות זאת תגיע תגובה רפלקסיבית: ריור מן הכלב.
התניה אופראנטית:
מבוססת על כך שהאדם נוקט פעולה במטרה להשיג רווח או הפסד (עפ"י הניסויים של טורנדייך בחולדות) ישנם מספר חיזוקים כאשר כל אחד מהם מקדם ללמידה:חיזוק חיובי , חיזוק חיובי, ענישה וענישה שלילית- הרחקת הפרס. 
החיזוקים תפקידם לעודד התנהגות חיובית ולעודד את חזרתם ואילו ענישה מיועדת להמעטת ההתנהגות השלילית.
להמשך קריאה אפשר לקרוא קישור זה של אברום רותם העוסק גם בתאוריות מודרניות מתקדמות של: בנדורה, ויגוצקי וסקינר.
http://avrumrotem.com/avrum-S/AR_lemida_shitufit/2%20theory/theory.htm
האם ניתן לבחון את הלמידה ואת הנפש האנושית עפ"י שיטה וגישה אחת?
לפי דעתי, הנפש הינה מורכבת וסבוכה ולא יהיה ניתן לחקור את צפונותיה ולהתחקות אחר אופן הלמידה ע"י שיטה אחת באופן גורף.כי אם להתאים לכל אדם ביחס למצבו ולתקופה שבה הוא נמצא את השיטה המתאימה לו !!!


תגובה 1:

מיכל שפיז אמר/ה...

שלומית שלום!
אכן סיכמת את תיאוריית הגשטלט בצורה תמציתית וטובה והבאת הסרטונים המחישה זאת יפה.
אכן, קשה להבין את נבכי הנפש וסודותיה, אני חושבת שכאשר אנו בוחנים את מצבו הנפשי של האדם אנו מתייחסים לא רק למצב בו הוא נמצא אלא גם לתקופות אחרות שלו, כדי לערוך השוואה בין המצבים השונים.
מיכל שפיז