יום שבת, 21 באוגוסט 2010

פסיכולוגיה התפתחותית

שלום לכם קוראים יקרים!
הפעם אייחד את הפוסט שלי לנושא הפסיכולוגיה ההתפתחותית של הילד. כן, כן, גם על כך אנו לומדים לקראת  התואר השני שלנו.
בשיעורו האחרון של דר' מסלחה למדנו על שמונה השלבים של אריקסון.
בניגוד לפרויד, שטען כי האישיות מתפתחת ומתעצבת באופן כמעט סופי עד גיל 6, גרס אריקסון שההתפתחות היא תהליך המתרחש לאורך כל מעגל החיים, וכוללת השתתפות פעילה של האדם ושל הסביבה המקיפה אותו. על כן, אריקסון הרחיב את מודל ההתפתחות של פרויד לתיאוריית ההתפתחות בשלבים ופיתח תיאוריה בת שמונה שלבים בחייו של האדם, מתקופת הינקות ועד הזיקנה. אריקסון האמין כי שלבים אלו הנם אוניברסאליים . לדעתו, האדם ממשיך להתפתח לאורך כל שנות חייו.

בשלבים אלו מציג אריקסון את הקונפליקט שמתחבט האדם מול צרכיו האישיים אל מול החברה.
התמודדות מוצלחת זוהי התמודדות אשר תוביל אותו לשביל הזהב בין הדרישות הסותרות!
כאשר האדם לא ייכנע לתכתיבי החברה או לדחפיו עצמו – יצליח לעבור שלב זה כראוי ובהתמודדות חיובית ולהתקדם לשלב הבא.
 שמונת השלבים :



פרויד ואריקסון סוברים ש6 השנים הראשונות בהתפתחות האדם הן קריטיות להמשך חייו ובעלות השפעה מכרעת על התפתחותו בעתיד.
אני מסכימה לכך, אך לי נראית יותר סברתו של אריקסון שלמעשה, האדם מתפתח ולומד מראשית חייו ועד סופם.ובמשך חייו ניצבים לפניו קונפליקטים שאותם הוא נדרש לפתור. פיתרון טוב של הקונפליקטים תהווה עבורו התמודדות מוצלחת ותצייד אותו לקראת התקדמותו הלאה להתמודדות עם השלב הבא, על הקונפליקט הכרוך בו.



3 תגובות:

roland אמר/ה...

הי שלומית,
אני גם מתחבר לדעתו של אריקסון שלמעשה ההתפתחות אינה נעצרת בגיל 6, יתכן שרב ההתפתחות אכן נעשית עד גיל 6, אך האדם ממשיך ומתפתח וניצב בפני קונפליקטים רבים במשך כל חייו עד לשלב הסופי. וכל הצלחה מעבירה אותו לשלב הבא מחוזק יותר ושלם יותר.
המשיכי לעניין אותנו בבלוג המעניין שלך!

איריס חרודי אמר/ה...

שלום שלומית,

אני מחזקת את מה שנאמר, ומאמינה, גם כן, בהתפתחות האדם בשלבים גם אחרי גיל 6.

אני חושבת שהתפתחות מתרחשת בכל שלב כמעט בחיי אדם, בעיקר כשמדובר במצבים בלתי צפויים, אשר מתחוללים במהלך חייו של אדם ועשויים בהחלט לחזק / להחליש ולהביא אותו לשינוי בהרגלים/ דעות, שלא היה רגיל אליהם כלל לפני כן.

בחרת נושא מעניין לפוסט.

ממני, איריס.

חרדה חברתית אמר/ה...

ההתפתחות הכי קריטית שאחרי כן לדעתי מקבעת קווי מתאר שלא ניתן לשנות מתרחשים עד גיל 6, לאחר מכן אמנם האדם כן מתפתח וכן ניצב בפני קונפליקטים שונים אשר הוא למד מהם ומצטייד בכלים, אך לדעתי יש משהו בליבה של אדם שלא ניתן לשינוי לאחר ההתקבעות הזו בשלב הראשון של חייו