יום שבת, 7 באוגוסט 2010

יתרונות המחשב הנייד.

הנה לכם עוד יתרון של השימוש במחשב בכלל ובמחשב הנייד בפרט:

בעיתון שיעור חופשי האחרון הופיעה כתבה  מאת נוגה שביט-רז הסוקרת מחקר שערכו מעיין פרישמן דר' סיגל עדן ודר' עדינה שמיר מבר אילן.
הן בדקו תשעים ושלושה תלמידים בני 13-16 עם לקות למידה.
תלמידים אלו לומדים בעשר כיתות חינוך מיוחד בחמש חטיבות ביניים ברחבי הארץ. המדגם כלל גם קבוצת ניסוי של 54 נבדקים שהשתמשו במחשבים ניידים, וקבוצת ביקורת של 39 נבדקים ללא מחשבים ניידים.
בכל כיתה נערכה הכתבה של עשר מילים, התלמידים נדרשו לכתוב את המילים בכתב ידם על טפסים אחידים, כאשר מילות ההכתבה נבחרו מתוך חומר הלימוד הנלמד באמצעות המחשבים הניידים בכיתות במהלך שנות המחקר. המילים היו בעלות פוטנציאל לשגיאות כתיב מסוגים שונים.
ההכתבות נערכו פעמיים, בשלב לפני מחקר וסיומו.
במחקר נמצא, ששגיאות הכתיב של תלמידים שלמדו עם מחשבים ניידים ירד באופן מובהק בין תחילת המחקר לסיומו.לעומתם, בקרב התלמידים שלמדו ללא מחשבים ניידים לא חל שינוי מובהק ואף נצפתה מגמת עלייה לא מובהקת במספר שגיאות הכתיב.לפיכך מדגיש המחקר את השפעתו החיובית של השימוש במחשב נייד בכיתות החינוך המיוחד, עקב היותו תדיר ובשליטתו של התלמיד.
עפ"י החוקרות, תוצאות מחקר זה משקפות את העולה מן הספרות המחקרית, ועל פיה השימוש במחשב עשוי להיות דרך יעילה ללימוד כתיב נכון.
אכן למחשב ישנו חלק גדול ותרומה רבה בתהליך הכתיבה בכלל ובשגיאות הכתיב בכלל.
כפי שמסכמת זאת שרה ליפקין באתר מט"ח

שלב א: העלאת רעיונות
  • מנועי חיפוש, אתרים – מקורות כתובים
  • פורומים, צ'אטים - סיעור מוחין
  • הספרייה הוירטואלית
שלב ב: ארגון וכתיבה
  • WORD– מאפשר לכותב לבצע בקלות בטקסט שלו פעולות העתקה, העברה, מחיקה.
  • מאפשר שינוי גודל אות, ויצירת היררכיה.
  • הטקסט הדיגיטאלי מאפשרים לייבא ממקורות אחרים מידע, שילוב תמונות , טבלאות, קול.
שלב ג: עריכה

  • כתיבת הערות על ידי מורה/עמיתים
  • בודק כתיב/איות (נמצא בסקירה)
  • מילים נרדפות/אוצר מילים (נמצא בסקירה)
  • למתקדמים: "עקוב אחרי"
בפוסט זה סקרתי נקודה אחת מיני רבות של תרומת המחשב להוראה.
אז, אם לאי מי מבין  הקוראים היה ספק בכך אני משוכנעת, שלאחר קריאת רשומה זו ספקותיו יתבהרו!!


הכתבה מתוך עיתון שיעור חופשי :




4 תגובות:

איריס חרודי אמר/ה...

היי שלומית,

מחקר זה שציינת הוא מבחינתי נקודת אור. כל נקודת אור מהסוג שאת בחרת להציג, תוכל לחזק אותנו בהיותנו סוכני שינוי, החוזרים לביה"ס ומנסים לשכנע את המורים שעדיין לא הבחינו ביכולת הטכנולוגיה ובתרומה הגדולה שלה בתהליך הלמידה.

תודה על השיתוף,

איריס.

ori maish אמר/ה...

היי שלומית
פוסט מאוד מעניין במיוחד המחקר, אני מתכוון לתת למורים אצלי בבית הספר לקרוא את הפוסט הזה ואולי גם דעתם תשתנה לטובה בנושא המחשבים.
השינוי אצל ילדים ששינו את שגיאות הכתיב שלהם פשוט מדהים ומעורר השראה
אורי

odelya_22 אמר/ה...

שולמית, שלום!
מה שלומך?
אני אודליה, לומדת תואר שני במכללה בהתמחות "ניהול מערכות חינוך". אני מגיבה לך כעת כחלק ממטלותיי בקורס של ד"ר גילה קורץ, ואין ספק שאני שמחה על ההזדמנות!
מהשורה הראשונה של הבלוג שלך, הבנתי שזה הולך להיות מעניין- גם הנושא עליו בחרת להתמקד וגם צורת הכתיבה שלך. בהחלט מרתק!
המחקר שציינת מעניין מאד. מסקרן לדעת מדוע מחשב נייד יכול לעזור לתלמידים לקויי למידה בעניין שגיאות כתיב. האם זה מפורט במחקר?
אני מאמינה שאם יש התקדמות בעניין שגיאות כתיב בעזרת מחשב נייד, גם יכולה להיות התקדמות בעוד תחומים שתלמידים לקויי למידה מתקשים בהם.
כל טוב, אודליה

שלומית רדניק אמר/ה...

שלום אודליה!
תודה על המשוב החיובי שלך! נחמד לקרוא את תגובות הסטודנטים מהמגמה שלכם. אני חושבת שזה רעיון מבורך של דר' גילה קורץ . באופן זה אתם נחשפים למאמרים, ידיעות, רעיונות והגיגים חדשים...וגם אנו נהנים לקרוא את תגובותיכם!
באשר לכתבה, לא מפורטים באופן מפורש מדוע מחשב נייד יכול לסייע בעניין שגיאות הכתיב, אני מניחה שחוברים לכך מספר סיבות:
קלות הכתיבה, הכתב הברור, הסימון האדום כאשר הינך טועה באיות המילה ועוד.